یکی از کفپوش های مرسوم در بیشتر منازل موکت است. رنگ موکت بر زیبایی طراحی و دکوراسیون نقش مهمی دارد. اینکه رنگ موکت با توجه به سایز اجزای دکوراسیون انتخاب شود می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی محیط داشته باشد. بعضی افراد انتخاب رنگ موکت را ساده می انگارند در حالی که اگر نکات مهم در این زمینه به درستی رعایت نشود می تواند نتیجه ای نامطلوب داشته باشد. همچنین به این موضوع توجه کنید که موکت قرار است قسمتی از دکوراسیون خانه شما باشد، به همین علت بایستی آن را هماهنگ با دکوراسیون خودتان خرید نمایید، نه اینکه چیزهای دیگر را با رنگ موکت خودتان هماهنگ کنید. اشتباهی که خیلی از افراد انجام می دهند این است که اول موکت را خریداری می کنند و سپس بر اساس نقش و رنگ موکت، سایر لوازم منزل را برا اساس آن ست می کنند که این کار به هیچ وجه مطابق با اصول طراحی داخلی نمی باشد.

آدرس اینستاگرام ایزی پک (کلیک کنید!): easypack@

فاکتورهای مهم در انتخاب رنگ موکت

هنگام خرید موکت، انتخاب رنگ موکت یکی از موضوعات مهم در انتخاب می باشد. در ادامه مواردی که در انتخاب رنگ موکت تاثیر دارد را بر می شماریم.

اندازه محیط مورد نظر

در انتخاب رنگ موکت بایستی به ابعاد منزل توجه داشته باشید. متراژ خانه یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب رنگ موکت می باشد. اینکه یک منزل چه متراژی دارد و چند اتاق بزرگ و کوچک دارد را بایستی در انتخاب رنگ موکت در نظر گرفت.

برای اتاق های کوچک استفاده از رنگ های روشن و ملایم مانند سفید، کرم ، آبی ملایم و سبز روشن پیشنهاد می شود. چون این رنگ ها سبب می شود تا فضای اتاق، بزرگ تر به نظر برسد. همچنین برای اتاق های بزرگ از موکت با رنگ تیره استفاده کنید. رنگ های تیره می تواند شامل قهوه ای، نوک مدادی، مشکی، قرمز و آبی بهره برد. این رنگ ها کمک می کنند تا محیط از حالت عادی، کمی کوچکتر نشان داده شود.

رنگ دیوار اتاق

رنگ موکت را بایستی متناسب و موزون با رنگ دیوارهای اتاق انتخاب نمایید. از آن جا که دیوارها نیز بخش زیادی از یک اتاق را به خود اختصاص می دهند بنابراین نقش آن ها در انتخاب رنگ موکت بر اساس رنگ دیوارها مشخص می شود. اگر رنگ دیوار و رنگ موکت با هم متناسب باشد تاثیر زیادی در زیبای اتاق مورد نظر خواهد گذاشت. به عنوان مثال اگر قصد دارید تا فضای اتاق را از حالت یکنواختی خارج کنید می توانید از یک رنگ مکمل برای موکت استفاده کنید. مثلا اگر دیوار اتاقتان به رنگ سفید است، می توانید از موکت به رنگ تیره استفاده کنید. همچنین برای اینکه اتاق کودکان را با نشاط تر کنید از رنگ های مکمل در اتاق آن ها استفاده کنید. مثلا سبز و قرمز برای رنگ دیوار و موکت.

پس از دیوار اتاق، برای تعیین رنگ موکت بایستی به سرویس خواب توجه نمایید. رنگ های متفاوتی برای سرویس خواب وجود دارد که بایستی قبل از انتخاب رنگ موکت رنگ دلخواه را خریداری کنید و سپس بر اساس آن رنگ موکت را انتخاب نمایید. بعد از خرید سرویس خواب می توانید رنگ موکت را با پرده و  تخت هماهنگ کنید تا جلوه زیباتری به اتاق ببخشید. بهتر است از رنگ های آرامش بخش در این محیط استفاده نمایید و از رنگ های شلوغ پرهیز کنید. مثلا رنگ های خاکستری ، کرم یا بژ برای اتاق خواب مناسب هستند. چون فضای آرامش بخش را در این محیط به وجود می آورند.

نوع فضا مورد نظر

هر خانه ای از قسمت های مختلفی تشکیل می شود. اتاق خواب، هال ، پذیرایی و غیره. مثلا برای انتخاب رنگ موکت پذیرایی بایستی به رنگ مبلمان توجه کنید. قبل از انتخاب رنگ موکت برای پذیرایی لازم است تا رنگ مبلمان را مشخص کنید. سپس بعد از خریداری مبلمان، موکت متناسب با رنگ مبلمان را برای پذیرایی انتخاب کنید. به طور  کلی برای پذیرایی از رنگ های خنثی مانند کرم ، خاکستری و غیره استفاده می کنند. دلیل این امر آن است تا بتوان  به آسانی با سایر لوازم منزل آن را ست نمود.

شرکت ایزی پک با انجام خدمات اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل توانسته تفکری نوین را در بین ایرانیان رواج دهد. همچنین با ارائه فروشگاه اسباب کشی یعنی فروش کارتن خالی ، پلاستیک حبابدار و … یک مجموعه کامل در این حوزه محسوب میشود.

اتاق هال

اتاق هال یا همان اتاق نشیمن نسبت به سایر اتاق ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. رنگ های شکلاتی ، نسکافه ای  و طوسی می توانند برای هال مناسب باشند. چون این رنگ ها علاوه بر موزونی با فضا، در مقابل آلودگی ها و آشغال های کوچک، حساسیت کمتری دارند.

نوع اتاق خواب

نوع اتاق خواب نیز در رنگ موکت اثرگذار می باشد. اینکه اتاق خواب برای کودکان استفاده می شود یا بزرگسالان در انتخاب رنگ موکت مهم است. مثلا اگر می خواهید رنگ موکت را برای اتاق خواب دخترتان خریداری کنید می توانید از رنگ موکت صورتی استفاده کنید. اگر می خواهید برای اتاق خواب پسرتان موکت خریداری نمایید به سلایق و علایق او در انتخاب رنگ موکت توجه کنید.

انتخاب رنگ موکت برای اتاق خواب

سبک زندگی

سبک زندگی شخصی از دیگر فاکتورهایی است که در موقع انتخاب رنگ موکت باید به آن دقت شود. به طور کلی، سبک زندگی افراد با توجه به جمعیت افراد، اعتقادات و فرهنگ آن ها متفاوت است.

به عنوان مثال انتخاب رنگ موکت در خانواده پرجمعیت با خانواده کم جمعیت متفاوت می باشد. مثلا خانواده پرجمعیت بهتر است رنگ موکت را طوری انتخاب کند که کمتر در معرض کثیفی و آلودگی قرار بگیرد. مثلا رنگ طوسی، شکلاتی و بژ برای خانواده های پرجمعیت مناسب است.

سبک دکوراسیون داخلی

قبل از خرید موکت ، سبک طراحی داخلی خانه را مشخص کنید تا بر اساس آن بتوانید رنگ مناسبی برای موکت انتخاب نمایید.

سبک صنعتی

در سبک صنعتی از لوازم چوبی با قدمت بالا برای طراحی خانه استفاده می شود. در سبک صنعتی از رنگ های قهوه ای ، کرمی ، خاکی، نخودی و غیره استفاده می شود.

سبک مینیمال

در این سبک از رنگ های خنثی مثل سفید و خاکستری با رنگ های مکمل جهت موکت استفاده می شود. موکت هایی که در این سبک استفاده می شوند ساده هستند و طرح ندارند.

سبک اسکاندیناوی

در این سبک، همه وسایل منزل رنگ سفید یخی دارد. در این سبک از رنگ های تیره و گرم استفاده نمی شود. رنگ موکت در این سبک سفید یا استخوانی است تا با محیط سازگاری داشته باشد.

 سخن آخر اینکه قبل از خرید و انتخاب رنگ موکت لازم است تا اطلاعات جامعی در این خصوص کسب نمایید تا بعد از خرید دچار پشیمانی نشوید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!