روزانه چند هزار مستاجر در همین شهر تهران خانه‌هایی که مدتی در آن ساکن بودند را  خالی می‌‎کنند و با کوله‌باری از اثاثیه بسته‌بندی شد راهی منزل جدید خود می‌شوند تا بار دیگر زندگی خود را در خانه تازه از سر گیرند. حالا سوال اصلی اینجاست که در این چرخه تغییر و تخلیه خانه‌ها، مستاجران محترم چه نکاتی را باید مد نظر داشته باشند که با صاحبان خانه‌ به مشکلی برنخورد، با ما باشید تا در این مطلب از ایزی‌پک بلاگ به بررسی کارهای ضرورری که مستاجران قبل از تحویل خانه به صاحب خانه‌ها انجام دهند بپردازیم.

 

1-تحویل خانه مثل روز روز اول

یکی از اصلی ترین چالش‌هایی که مستاجران قبل از تحویل خانه به صاحب‌خانه و تخلیه منزل در حین اسباب‌کشی با آن مواجه هستند، برگرداندن خانه به شکل و شمایل روز اول است. از نظافت تمام و کمال بخش‌های مختلف خانه گرفته تا تخلیه همه وسایل، حتی وسایل نصب شدنی مثل لوسترها، شیرآلات و … از اصلی ترین مواردی هستند که مستاجران محترم در حین بسته‌بندی اثاثیه منزل باید به آن توجه کنند. 

 

2-تعمیر نقاط آسیب دیده‌خانه

 معمولا یکی از دلایل ایجاد تنش میان صاحبان خانه و مستاجرها آسیب دیدن بخش‌های مختلف خانه الخصوص دیوارها، درها، پنجره‌ها و … است. چرا که ممکن است بسیاری از مستاجران با بی‌توجهی از کنار این مسئله بگرند و اقدامی برای ترمیم و تعمیر وسایل آسیب دیده نکنند. این کار نه تنها مستاجران را مجبور به پرداخت خسارت به صاحب‌خانه می‎‌شود بلکه می‌تواد ایجاد کدورت و درگیری کند. بنابراین قبل از تحویل خانه هرچه نیاز به تعمیر دارد را تعمیر کنید. در ادامه به چند ترفند ساده برای ترمیم برخی از بخش‌های خانه اشاره خواهیم کرد.

از بین بردن رد میخ از روی دیوار: شما می‌توانید از سه ماده ساده اما بسیار کارآمد برای برای برطرف کردن حفره بجا مانده بر روی دیوار استفاده کنید، این مواد شامل خمیر دندان، بتونه و آرد ذرت هستند.

از بین بردن خط و خش دیوار و شیشه‌ها: اگر خط و خش دیوارها آنچنان عمیق نبودند، شما می‌توانید از ترکیب جوش شیرین و خمیر دندان برای رفع خط خش‌های دیوار و شیشه استفاده. اما اگر عمق آسیب به دیوارها زیاد بود بهترین کار استفاده از بتونه و رنگ است.

پاک کردن رد آهک از روی سینک: یک ماده ساده و طبیعی برای از بین بردن لک آهک از روی سینک لیمو است. کافی است مقداری از قطرات لیمو را بر روی سینک بچینید و بعد از دو ساعت آن‌ را پاک کنید.

 

رنگ کردن خانه در اسباب‌کشی

3-تسویه کامل شارژ ساختمان 

قبل از اسباب‌کشی و تخلیه خانه باید ابتدا باید میزان شارژ خانه را محاسبه کنید. برای این کار، باید از مدیر ساختمان یا نماینده او بخواهید که صورت حساب شارژ ساختمان را به شما ارائه دهد. در برخی موارد، ممکن است هزینه های تعمیرات و نگهداری ساختمان از شارژ ساختمان کسر شود. این هزینه ها معمولاً شامل هزینه های تعمیرات و نگهداری آسانسور، پارکینگ، سیستم گرمایش و سرمایش و غیره است.

 

4-تحویل خانه به شخص صاحب‌خانه

بعد از اتمام اسباب‌کشی و بسته‌بندی اثاثیه منزل، مستاجران عزیز باید به این نکته توجه داشته باشند که در صورت در دسترس بودن صاحب‌خانه، منزل را در حضور ایشان بررسی کرده و بعد از مطمئن شدن از صحیح و سالم بودن همه چیز خانه را به او تحویل دهید. این کار باعث می‌شود تا بعد انتقال اثاثیه به منزل جدید مشکلی بین مستاجر و صاحب‌خانه پیش نیاید.

 

5-اطلاع رسانی به موقع به صاحب‌خانه

مستاجران گرامی باید این نکته را به یاد داشته باشند که از چندین روز قبل از اسباب‌کشی و تحویل کامل خانه به صاحب‌خانه، اطلاع رسانی به موقع انجام دهند. این کار باعث می‌شود تا مستاجر و موجر به طور کامل از برنامه خود با خبر باشند و هیچ ناهماهنگی به وجود نیاید.

 

ورود به خانه بعد از اسباب‌کشی

 

6-اتمام به موقع اسباب‌کشی و تحویل خانه

مستاجران گرامی باید این نکته را مد نظر داشته باشند که تاریخ تحویل خانه باید دقیقا متناسب با تاریخ قید شده در قرارداد باشد. دیر تحویل دادن خانه به صاحب خانه یکی از مسائلی است که ممکن است بین اجاره‌نشین و مالک خانه اختلاف ایجاد کند. برای جلوگیری از این اختلافات، لازم است که قوانین و مقررات مربوط به اجاره خانه را مطالعه و رعایت کنید. اگر اجاره‌نشین خانه را دیرتر از تاریخ مقرر تحویل دهد، ممکن است موظف به پرداخت جریمه یا خسارت به صاحب خانه شود. 

راه‌هایی برای جلوگیری از دیر تحویل دادن خانه 

– برنامه‌ریزی دقیق برای اسباب‌کشی 

– خرید به موقع لوازم اسباب‌کشی مثل کارتن اسباب‌کشی و چسب پهن و…

-پیدا کردن خانه جدید در اسرع وقت.

-انجام هماهنگی‌های لازم با صاحب‌خانه

 

7-مطمئن شدن از آماده بودن خانه جدید

یکی از مشکلاتی که برخی از مستاجران با آن مواجه می‌شوند آماده نبودن خانه جدید بعد از اسباب‌کشی است. این آماده نبودن می‌تواند به شکل‌های مختلف مثل ایرادات حقوقی یا حتی مشکلات فنی ساختمان جدید و غیر قابل سکونت بودن آن باشد. بنابراین لازم است تا مستاجران از فراهم بودن شرایط خانه جدید مطمئن باشند.

 

سخن پایانی
در این مطلب از ایزی‌پک به سراغ معرفی 7 نکته مهم که مستاجران محترم قبل از اسباب‌کشی باید بدانند پرداختیم. نکات ساده اما بسیار مهمی که می‌تواند نقش بسیار مهمی در بهبود کیفیت اسباب‌کشی داشته باشند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!