در مواقع بارش باران ممکن است با مشکلاتی از قبیل نشتی و نم در سقف خانه مواجه شویم. این مشکل می تواند دلایل زیادی داشته باشد. لازم است بدانید نشتی سقف می تواند شما را با خطرات زیادی روبرو کند. بنابراین لازم است تا در اسرع وقت، به رفع کامل مشکل بپردازید. در صورتی که مشکل نشتی سقف را برطرف نکنید، ممکن آسیب های جدی به ساختمان شما وارد آید. یکی از نشانه های هشدار، وجود نم زرد رنگ در سقف منزل است. این امر می تواند به علت نشت آب و آهک داخل گچ رخ دهد. ولی چنانچه، رنگ نم و نشتی، سیاه رنگ باشد، نشانه وجود کپک و قارچ در سقف است. حال اگر به سقف نگاه می کنید و منظره چکه کردن آب از سقف را مشاهده می کنید، بایستی هر چه سریع تر آن را برطرف کنید. چون چکه آب از سقف، نشان دهنده نشتی زیاد است. این موضوع می تواند برای خانه شما خطرات جدی در پی داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا به رفع رطوبت و نشتی سقف از ساختمان اشاره نماییم.

آدرس اینستاگرام ایزی پک (کلیک کنید!): easypack@

 دلایل چکه و نشتی سقف

 علت هایی که سقف چکه می کند می تواند متفاوت باشد. یکی از این دلایل استفاده از ایزوگام و عایق با کیفیت بسیار پایین است. زمانی که می خواهید عایق رطوبتی برای سقف خود تهیه کنید لازم است تا نهایت دقت را به کار ببرید. لازم است تا با چندین شرکت معتبر در این خصوص مشورت نمایید و نظر آن ها را بپرسید.  زیرا در صورتی که مواد اولیه ایزوگام از کیفیت پایینی برخوردار باشد، می تواند چکه و نشتی سقف منزل شما در پی داشته باشد. بعضی افراد به دلیل قیمت ارزان ایزوگام بی کیفیت، آن را خرید می نمایند که پس از مدت زمان کوتاهی با مشکل مواجه می شوند. در نتیجه باید هزینه بیشتری را صرف کنند تا ایزوگام بی کیفیت را عوض کنند و یا به تعمیر آن بپردازند. همچنین بهره گیری از افراد بی تجربه و غیر متخصص در این امر نیز می تواند سبب بروز مشکل نشتی و چکه از سقف شود. چنانچه افرادی که می خواهند سقف خانه شما را ایزوگام کنند ، مهارت و تجربه لازم را در این خصوص نداشته باشند و از پس انجام این کار به خوبی برنیایند، پس از اندک زمانی، موقع بارش برف و باران شاهد نشتی و چکه از سقف منزل خود خواهید بود. لذا حتما لازم است تا از افراد متخصص در این زمینه استفاده کنید. افرادی که هم مهارت و دانش لازم در این زمینه را داشته باشند و هم اینکه از مواد بسیار با کیفیت در ایزوگام کردن سقف منزل شما استفاده کنند.

نشتی و چکه سقف در چه ساختمان هایی رخ می دهد؟

 چکه و نشتی سقف در ساختمان های دارای یک طبقه یا آخرین طبقه از ساختمان های چند طبقه ای اتفاق می افتد.  چنانچه در سقف خانه نشانه های رطوبت و نشتی مشاهده کردید، بایستی متوجه باشید که نم حاصل از بارش باران و برف به شکاف ها و قسمت های میانی عایق شما نفوذ کرده است. نفوذ نم به این درزها و شکاف ها سبب بروز نشتی شده است. در پاره ای از موارد شاهد بروز نشتی در سقف در طبقه های میانی ساختمان هستیم. دلیل این امر، نشتی لوله های آب و فاضلاب است. این نوع موارد بیشتر در سقف های حمام، دستشویی و غیره مشاهده می شود. در صورت بروز چنین مشکلی لازم است تا سریع تر از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در غیر این صورت، نشتی به دیگر قسمت های سقف نیز گسترش می یابد.

روش رفع نم و نشتی سقف در بارندگی

 اقدامات لازم جهت رفع نشتی و چکه سقف در زمان بارش برف و باران

  همان طور که در بالا ذکر شد، امکان نشتی سقف بعضی ساختمان ها هنگام بارندگی وجود دارد. سقف برخی خانه ها به شکل مسطح است. ولی سقف برخی دیگر از منازل به شکل شیروانی است. جهت برطرف کردن نشتی در هز یک از انواع سقف ها، بایستی متفاوت عمل کرد.

رفع نشتی سقف  شیروانی

 برای ساختن سقف شیروانی در منازل از ورق های فلزی یا سفالی استفاده می شود. در قسمت زیرین این ورقه ها، یک لایه عایق رطوبتی کار گذاشته می شود. دلیل قرار دادن این عایق رطوبتی این است که هنگام بارش برف و باران، شاهد چکه و نشتی در سقف نباشیم. ولی در پاره ای از موارد به علت خرابی و شکستگی ورقه ها، فرسایش سقف  و غیره، شاهد نشتی در سقف خواهیم بود.

برای برطرف کردن این مشکلات بایستی اقدامات لازم جهت تعمیر یا عوض کردن ورقه های سقف انجام داد. چنانچه پس از بررسی سقف متوجه شدید که نشتی به علت کهنه بودن ورقه ها است بایستی آن ها را عوض کنید و با ورقه های نو جایگزین نمایید. ولی امکان دارد که نشتی سقف به علت خرابی  بخش کوچکی از ورقه ها باشد. بنابراین می توانید به تعمیر آن ها بپردازید و نیازی به عوض کردن ندارید.

با همکاری شرکت ایزی پک تمامی مراحل اثاث کشی خود را به ما بسپارید. همچنین با فروشگاه آنلاین تمام ابزارهای بسته بندی مانند کارتن اسباب کشی ،پلاستیک حبابدار و… را در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

برطرف نمودن نشتی سقف های مسطح و معمولی

چنانچه ساختمان شما سقف مسطح و معمولی دارد و در هنگام باران و برف با نشتی سقف و چکه آب  مواجه هستید، لازم است تا برای برطرف نمودن این مشکلات به صورت زیر عمل کنید.

  1. بررسی دقیق محل نشتی سقف

اول از همه لازم است تا محل دقیق نشتی در سقف را پیدا کنید. چون امکان دارد آب از جاهای دیگر سقف نشتی دارد ولی در قسمت دیگری از سقف خود را نشان می دهد.  دلیل این موضوع این است که آب جریان می یابد و بهترین مسیر را جهت نفوذ پیدا می کند. لذا بایستی محل دقیق خسارت را در عایق رطوبتی سقف پیدا کنید.

  1. برطرف کردن مشکلات ناشی ازعایق رطوبتی

پس ازبررسی دقیق محل مشکل، بایستی اقدامات لازم جهت تعمیر محل آسیب دیده انجام دهید. چنانچه عایق موجود در سقف بسیار کهنه است و احتمال نشت مجدد وجود دارد، بهتر است آن را عوض کنید. ولی اگر عایق رطوبتی نو است و فقط  بخشی از آن با مشکل دارد، می توانید تنها آن قسمت خراب را درست کنید تا نشتی سقف خانه شما کاملا ترمیم شود.

سخن پایانی اینکه حتما سقف منازل خود را با مواد با کیفیت و درجه یک ایزوگام کنید و از افراد ماهر و با تجربه در این زمینه استفاده کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!